Hae
Henriikka Johanna

Tavoitteena painonpudotus? 5+1 vinkkiä ruokavalioon

Onko sinulla tavoitteena painonpudotus? Kyse voi olla muutamasta kilosta tai mahdollisesti isommasta tavoitteesta. Monesti ajatellaan, että hurjasti liikkumalla saadaan aikaan painonpudotus. Omasta mielestä tärkeintä on kuitenkin se, mitä keittiössä tehdään eli ravitsemus. Painonpudotus on karkeasti ajatellen 80% ruokavaliosta johtuvaa ja 20% liikunnasta. Seuraavaksi kerron sinulle 5 toimivaa vinkkiä painonpudotukseen.

Viisi + 1 vinkkiä Ravitsemukseen

  1. Lautasmalli. Tuo vanha tuttu juttu jo kouluajoilta, mutta edelleen erittäin toimiva. Kasaa puolet lautasesta erilaisia kasviksia. Osa voi olla raakoja, osa taas kypsennettyjä. Mitä useampaa väriä lautasella on, sen parempi.
    1/4 lautasesta tulisi olla hiilihydraattia eli perunaa, täysjyväpastaa tai -riisiä. Suosi mieluummin täysjyvää kuin vaaleaa pastaa/riisiä. Täysjyvä sisältää elimistölle hyödyllisiä kuituja.
    Loput 1/4 lautasesta täytetään proteiinin lähteellä eli kanaa, kalaa, lihaa tai kasviproteiinia. Suosi ennemmin vähärasvaisia proteiinin lähteitä ja vältä syömästä punaista lihaa jokaisella aterialla. Kalaa olisi hyvä syödä vähintään kerran viikossa, mieluiten jopa kolmesti.
  2. Säännöllinen ruokarytmi. Painonpudotuksen kannalta (ja muutenkin) on tärkeää syödä säännöllisin väliajoin. Päivän aikana tulisi syödä 5-6 kertaa noin 3-4:n tunnin välein. Älä missään nimessä tingi päivän tärkeimmistä aterioista eli aamupalasta, lounaasta sekä päivällisestä. Tarvittaessa ota 1-2 välipalaa mukaan ja muista syödä vielä iltapala ennen nukkumaanmenoa.
  3. Juo vettä! Vesi on elimistölle välttämätöntä. Hyvä määrä on vähintään 2 litraa. Jos harrastat liikuntaa, vettä tulisi juoda vielä enemmän. Jos et ole tottunut juomaan vettä, opettele siihen pikkuhiljaa lisäämällä esim. 1-2 lasia vettä päivässä, kunnes pääset noin 2 litran tavoitteeseen.
  4. Unohda kaikki kikkailu ja makrojen laskeminen. Jos et ole huippu-urheilija, ei sinun tarvitse tietää makrojen laskemisesta mitään. Kun pidät mielessä lautasmallin, pääset sillä ja pitkälle.
  5. Rasvat! Monesti ajatellaan, että painonpudotuksen yhteydessä rasvoja tulisi välttää viimeiseen asti. Näin ei kuitenkaan ole. Elimistö tarvitsee toimiakseen rasvaa, joten älä tingi siitä. Suosi pehmeitä rasvoja esim. oliiviöljyä, rypsiöljyä erilaisia pähkinöitä ja siemeniä. Vältä kovia rasvoja kuten voita.

+ Muista syödä riittävästi. Paino putoaa syömällä, ei pihistämällä ravinnosta. Kun elimistö huomaa saavansa ruokaa säännöllisin väliajoin, se alkaa luopua ylimääräisestä energiasta ja paino alkaa laskea.

Toivottavasti näistä vinkeistä on apua ja pääset alkuun painonpudotuksessa.

-Henriikka

LUE MYÖS: Viisi vinkkiä miten aloittaa elämäntapamuutos

LUE MYÖS: Muutos by Henriikka -verkkovalmennus

SEURAA INSTAGRAMISSA

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *