Hae
Henriikka Johanna

Henriikan helpot: chiavanukas (vegaaninen)

Chiavanukas (gluteiiniton sekä vegaaninen) on älyttömän helppo ja nopea aamu- tai välipala. Sen tekemiseen ei mene pitkään, toki tekeytymisaikaan kannattaa varata useampi tunti. Mitä pidempään chian siemenet ovat likoamassa, sitä parempi chiavanukas tulee. Itse laitan massan yleensä illalla jääkaappiin ja syön vanukkaan aamupalalla. Mikä olisikaan parempi tapa aloittaa aamu kuin vanukas, joka on vielä terveellinen.

Chian hyödyt elimistölle

Pikkuruisia chian siemeniä ovat jo muinaiset atsteekit käyttäneet ravinteikkaana ruoka-aineena. Chia siemenet ovat erinomainen omega 3-rasvahappojen lähde sekä proteiinirikas piristys ruokavaliotasi rikastuttamaan. Ne ovat runsaskuituisia ja sisältävät runsaasi E-vitamiinia. Chia siemenet vaalivat vatsaasi ja ovat myös urheilijoiden ja voimailijoiden ruokavaliossa tärkeä supersiemen. Täytyy kuitenkin muistaa, että pieni siemen imee iteensä hurjan määrän nestettä, joten chian siemeniä ei tulisi koskaan syödä ”raakana”. Liottamattomista siemenistä voi pahimmassa tapauksessa saada suolitukoksen.

Chiavanukas ohje

2rkl chian siemeniä

2dl kaurajuomaa

Aitoa vanilijaa maun mukaan (puolikas tanko)

 

Lisää kaikki aineet kannelliseen purkkiin, sekoita ja anna turvota vähintään 2h. Voit maustaa seosta haluamallasi tavalla esim aidolla vanilijalla, kardemummalla, kanelilla, hunajalla tai mitä ikinä mieleen tulee.

Chiavanukas valmistumaan

Turvotuksen jälkeen siemenet ovat valmiita   syötäväksi. Jotta chiavanukas maistuisi joltain, tee annos lisäämällä esim. Kauravälipalaa, soijajugurttia tms. Tai kokeile tehdä tuoreista marjoista survosta. Kokoa annos kauniisti ja tarjoile tuoreiden marjojen tai hedelmien kanssa.

Chiavanukas

Oletko joskus tehnyt chiavanukasta? Mikä on sun luottoresepti? Kerro kommenteissa.

-Henriikka

Seuraa somessa

Instagramissa

Facebookissa

Lue myös

Henriikan helpot: kasvissosekeitto

Henriikan helpot: Banaaniletut kolmella tavalla

4 kommenttia

  1. Maiju kirjoitti:

    Jossain vaiheessa käytin Chiaa melkein päivittäin. Pitänee ottaa tämäkin taas uudestaan ruokavaliooni. Kiitos vinkeistä.

  2. Kati kirjoitti:

    Laitan siemet turkkilaiseen jugurttiin, lisään siihen vettä (käy joku muukin neste) ja kaurahiutaleita, marjoja tai hedelmiä. Makeutan hunajalla ja maustan ripauksella kanelia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *